Vitamin- & Mineralguide - CymaticNaturedb

Din Mentale tilstand kommer Fysisk til udtryk
Gå til indhold

Vitamin- & Mineralguide

Naturmidler > Vitaminer & Mineraler & Kosttilskud

Vitamin A (Retinol)

Hvad virker det for? Holder overhuden og huden sund, beskytter mod infektioner. Virker som antioxydant og styrker immunforsvaret.
Beskytte
r mod forskellige former for tumor. Vigtigt for et godt syn, især et godt nattesyn.
Hvor findes det
? Gulerødder, tomater, persille, grønkål, abrikoser, mælk, smør, æg, lever.
Anbefalet daglig tilførsel
: Voksne 800 mcg Børn 1-10 år 400 mcg
Mangelsymptomer
: Sår og candida i munden, nedsat syn, akne, tør og skællet hud, skæl, hyppige forkølelser og infektioner, blærebetændelse, diarré.
Fremmer udnyttelsen
: Kræver tilstedeværelse af Zink. Det er mere virksomt sammen med vitaminerne C og E. Tages bedst i et multi- vitaminpræparat og sammen med fedtholdige levnedsmidler (fedtopløselige).
Hæmmer udnyttelsen
: Varme, lys, alkohol og tobak.

Vitamin B1 (Tiamin)

Hvad virker det for? Vigtigt for produktion og udnyttelse af energi, for nervesystemets funktion, fordøjelsen og væskebalancen.
Hvor findes det
? Melasse-gær, fuldkornsprodukter, ærter, nødder, bønner, mælk, æg.
Anbefalet daglig tilførse
l: Voksne 1,4 mg Børn 1-10 år 0,7 mg
Mangelsymptomer
: Muskelsvaghed, øjensmerter, irritabilitet, koncentrationsbesvær, dårlig hukommelse, mavesmerter, forstoppelse, kløen i hænderne og benene, hjertebanken.
Fremmer udnyttelsen
: Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen, magnesium og mangan. Tages bedst sammen med måltiderne og i et B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen
: Antibiotika, te, kaffe, p-piller, alkohol, alkaliske stoffer som gær i pulverform og anidridsolforose (konserveringsmiddel). Kogning og forarbejdning af levnedsmidler, stress.

Vitamin B2 (Riboflavin)

Hvad virker det for? Bidrager i omdannelsen af fedt, sukker og protein til energi. Uundværlig for bevarelsen af en sund hud. Medvirker i reguleringen af kroppens ph-værdi. Nødvendigt for hår, negle og øjne.
Hvor findes det?
Melasse-gær, grønkål, broccoli, bønnespirer, hvedespirer, mælk, æg, fisk, ost.
Anbefalet daglig tilførsel:
Voksne 1,6 mg Børn 1-10 år 0,8 mg
Mangelsymptomer
: Brænden og irritation i øjnene, øget lysfølsomhed, irritation i tungen, grå stær, fedtet og mat hår, eksem eller hudbetændelse, skøre negle, revner i læberne.
Fremmer udnyttelsen:
Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen og selen. Tages bedst sammen med et måltid og i et B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen
: Alkohol, p-piller, te, kaffe, alkaliske stoffer som gær i pulverform og anidridsolforose (konserveringsmiddel). Kogning og forarbejdning af levnedsmidler.

Niacin (B3)

Hvad virker det for? Uundværlig i energiproduktionen, for centralnervesystemet og huden, regulerer sukkerindholdet i blodet og nedsætter kolesterol. Har betydning for fordøjelsen.
Hvor findes det? Melasse-gær, Fuldkornsprodukter, kartofler, kål, fisk.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 18 mg Børn 1-10 år 9 mg
Mangelsymptomer: Svækkelse, diarré, søvnbesvær, hovedpine eller migræne, hukommelsessvigt, ængstelse og spænding, depression og irritabilitet, blødning eller øget følsomhed i gummerne, uren hud, eksem.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksomt sammen med andre vitaminer fra B-gruppen og naturlig krom. Tages bedst i forbindelse med et måltid i et B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen: Antibiotika, te, kaffe, p-piller, alkohol.

Pantotensyre (B5)

Hvad virker det for? Medvirker i energiproduktionen, kontrollerer fedtstofskiftet, uundværlig for centralnervesystemet, spiller en rolle i produktionen af antistress hormonerne (steroider), holder hår og hud sunde.
Hvor findes det? Melasse-gær, fuldkorn, sojabønner, grønne grøntsager, æggeblommer, lever.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 6 mg Børn 1-10 år 3 mg
Mangelsymptomer: Rysten eller muskelkrampe, apati, koncentrationsbesvær, varme fødder eller ømme hale, kvalme eller opkastning, svækkelse, udmattelse også efter lette fysiske anstrengelser, tænderskæren.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med andre vitaminer i B-gruppen og folinsyre, tages bedst sammen til et måltid.
Hæmmer udnyttelsen: Stress, alkohol, te, kaffe, ødelægges af varme og forskellige former for forarbejdning af levnedsmidler.

Vitamin B6 (Pyridoxin)

Hvad virker det for? Essentielt for udnyttelsen og fordøjelsen af proteiner, for centralnervesystemet og produktionen af hormoner, medvirker til balancen af kønshormonerne og bruges følgelig i behandlingen af det præmenstruelle syndrom (PMS) og klimakterieproblemer, virker antidepressivt og vanddrivende, hjælper ved allergier.
Hvor findes det? Melasse-gær, fuldkornsprodukter, kartofler, kål, mælk, kød, lever.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 2 mg Børn 1-10 år 0,9 mg
Mangelsymptomer: Vandladningsbesvær, kløen i hænderne, depression og nervøsitet, rysten eller muskelkramper, svækkelse, hudskæl.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med andre vitaminer i B-gruppen, zink, magnesium, tages bedst ifm. et måltid og sammen med zink.
Hæmmer udnyttelsen: Alkohol, tobak, p-piller, proteinrige levnedsmidler.

Folsyre (B9)

Hvad virker det for? Essentielt for hjerne og centralnervesystemet (især i den første fase af graviditeten), uundværlig for produktionen af energi.
Hvor findes det? Mørkegrønne grøntsager, gulerødder, æg, abrikoser, græskarkerner, avocados,
fuldkornsprodukter.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 1000 mcg Børn 1-10 år 20 mcg
Mangelsymptomer: Eksem, revnede læber, grå hår, ængstelse og spænding, hukommelsessvigt, svækkelse, appetitløshed, mavesmerter, depression, risiko for medfødte skader i nervesystemet (rygmarksbrok).
Fremmer udnyttelsen:
Hæmmer udnyttelsen: Høje temperaturer, lys, forarbejdede levnedsmidler, p-piller.

Vitamin B12 (Cobalamin)

Hvad virker det for? Nødvendigt for udnyttelsen af proteiner, bidrager til transporten af ilt i blodet, nødvendigt for dannelsen af de røde blodlegemer, DNA-syntesen og nervesystemet, fjerner giftstofferne fra bla. tobak.
Hvor findes det? Æg, lever, kød, ost, mælk, NB! Forekommer ikke i relevante mængder i gængse
grøntsager.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 1 mcg Børn 1-10 år 1 mcg
Mangelsymptomer: Dårligt hår, eksem eller hudbetændelse, øget følsomhed i mundhulen over for kolde og varme ting, irritabilitet, ængstelse eller spænding, forstoppelse, svage eller smertende muskler, bleghed.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksomt sammen med folinsyre og calcium, tages bedst sammen med måltiderne i et B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen
: Alkohol, tobak, for lidt mavesyre.

Biotin

Hvad virker det for? Særligt vigtigt i barndommen, hjælper organismen med at udnytte de essentielle fedtsyrer.
Hvor findes det? Nødder, frugter, ølgær, æg, mælk, kornprodukter, lever.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 150 mcg Børn 1-10 år 65 mcg
Mangelsymptomer: Tør hud, dårligt hår, grå hår, svage eller smertende muskler, appetitmangel eller kvalme, eksem eller hudbetændelse.
Fremmer udnyttelsen: Mere aktivt sammen med de andre vitaminer i B-gruppen, magnesium og mangan, tages bedst ifm. måltiderne i et B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen: Rå æggehvide og friturestegte levnedsmidler.

Vitamin C (Ascorbinsyre)

Hvad virker det for? Styrker immunsystemet, medvirker i bekæmpelsen af infektioner og til dannelsen af kollagen, har en positiv indflydelse på knogler, hud og arterier, antioxidant, hjælper med udskillelse af toksiske stoffer og beskytter mod kræft og hjertelidelser, fremmer produktionen af antistress hormoner.
Hvor findes det? Citrusfrugter, acerola (sydamerikansk kirsebær) og andre frugter, hyben, løg, paprika, kartofler, og andre grøntsager.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 60 mg Børn 1-10 år 40 mg
Mangelsymptomer: Hyppige forkølelser og infektioner, følsomme og blødende gummer, karskørhed, næseblod, langsom sårheling, vabler.
Fremmer udnyttelsen: Bioflavonoiderner i frugt og grøntsager styrker dets virkninger, arbejder sammen med vitaminerne i B-gruppen til produktion af energi og med vitamin E som antioxidant.
Hæmmer udnyttelsen: Tobak, alkohol, miljøforurening, stress, friturestegte levnedsmidler.

Vitamin D (Calciferol)

Hvad virker det for? Hjælper med til at holde knoglerne stærke og sunde, idet det har betydning for optagelsen af calcium og fosfor.
Hvor findes det? Fisk, lever, æg, mælk, dannes i huden af sollys, vegetarer: vitamin A og D tablet.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 5 mcg Børn 1-10 år 10 mcg
Mangelsymptomer: Stivhed eller smerter i leddene, rygsmerter, karies i tænderne, muskelkramper, hårtab..
Fremmer udnyttelsen: Solbadning, virker bedre sammen med vitamin A, C og E.
Hæmmer udnyttelsen: Mangel på sol, friturestegte levnedsmidler.

Vitamin E (Tocoferol)

Hvad virker det for? Antioxidant, beskytter huden også mod cancer, hjælper kroppen med at udnytte ilten, forebygger åreforkalkning og tromboser (engelsk undersøgelse viste 1996, at risikoen for hjerteslag reduceres med 75% ved indtagelse af 5-600 mg daglig), øger frugtbarheden og sårhelingen, gavnlig for huden, forebygger grå stær.
Hvor findes det? Ikke raffinerede vegetabilske olier, fuldkornsprodukter, hvedekim, bælgfrugter.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 10 mg Børn 1-10 år 5 mg
Mangelsymptomer: Manglende sexuallyst, træthed, karskørhed, langsom sårheling, åreknuder, trætte muskler, barnløshed.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksomt sammen med vitamin C og selen.
Hæmmer udnyttelsen: Tilberedning af levnedsmidler ved høje temperaturer (friturestegning), luftforurening, p-piller, overdreven brug af fedtstoffer eller raffinerede og forarbejdede olier.

Vitamin K (Phylloquinon)

Hvad virker det for? Uundværligt for blodets koagulering (størkning).
Hvor findes det
? Grønne grøntsager som spinat, grønkål, broccoli, dannes også i tarmen.
Anbefalet daglig tilførsel:
Voksne 70 mcg Børn 1-10 år 15 mcg
Mangelsymptomer:
Blødninger.
Fremmer udnyttelsen:
En afbalanceret tarmflora.
Hæmmer udnyttelsen:
Antibiotika, mangel på brystamning.

_________________________________________________________________________________________

Calcium Ca

Hvad virker det for? Vigtigste mineral i opbygningen af knogler og tænder, regulerer nerve- og muskelinfiltrationen, hormonproduktionen, energioplagring i cellerne.
Hvor findes det? Mælk, ost, grønne grøntsager, sesamfrø, æg, fisk, østersskalpulver, koralpulver,
dolomitkalk.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 800 mcg Børn 1-10 år 400 mcg
Mangelsymptomer: Muskelkramper, karies i tænderne, irritabilitet, nervøs ængstelse, knogleskørhed, engelsk syge, svag knoglevækst hos børn.
Fremmer udnyttelsen: Optagelsen fremmes af vitamin D, proteiner, laktose (mælkesukker), og magnesium.
Hæmmer udnyttelsen: Sukker, sodavand, slik, rå korn, klid og grøntsager indeholder syreforbindelser som oxalsyre i rabarber, der kan binde calcium, forarbejdede levnedsmidler med meget fosfat. Det ideelle forhold mellem fosfor og calcium er 1:1.

Fosfor P

Hvad virker det for? Nødvendigt for knogler og tænder, cellevækst, hjertemusklens sammentrækning og nyrernes funktion, indgår i energiproduktionen.
Hvor findes det? Melasse-gær, mælk, hele korn, nødder, æg, sesamfrø, ost, fisk.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 800 mcg Børn 1-10 år 600 mcg
Mangelsymptomer: Svækkelse, appetitmangel, stivhed og ømhed i led, nervøse lidelser.
Fremmer udnyttelsen: Optagelsen fremmes af vitamin D.
Hæmmer udnyttelsen: For meget jern, for lidt vitamin E, for lidt eller for meget vitamin D og calcium, for meget sukker og protein, vanddrivende midler, alkohol, kaffe, te, cola.

Jern Fe

Hvad virker det for? Binder ilten til de røde blodlegemer og er derfor nødvendigt for ilttransporten i kroppen.
Hvor findes det? Fuldkornsprodukter, tørrede frugter, nødder, bønner, kød, lever, melasse.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 14 mg Børn 1-10 år 10 mg
Mangelsymptomer: Træthed, manglende koncentration, bleghed, blodmangel, for lavt blodtryk, svimmelhed, svage negle.
Fremmer udnyttelsen: Optagelsen fremmes af vitamin C.
Hæmmer udnyttelsen: Kaffe, te, alkohol, forarbejdede levnedsmidler indeholdende fosforfosfater. Bemærk, at hæmoglobinjern fra (fra dyreblod) giver øget risiko for blodpropper.

Jod J

Hvad virker det for? Indgår i skjoldbruskkirtlens hormoner og er derfor vigtigt for energiproduktion og barnets vækst.
Hvor findes det? Kelp/ tang, løg, havsalt, fisk.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 150 mcg Børn 1-10 år 70 mcg
Mangelsymptomer: Struma, stofskifteforstyrrelser, træthed, koncentrationssvækkelse, irritabilitet, mental retardering hos børn.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med proteinrige levnedsmidler, udnyttelsen fremmes af vitamin B6, C, mangan og cholin.
Hæmmer udnyttelsen: Jordnødder, uristet sojamel, kål.

Kalium K

Hvad virker det for? Vigtigt for cellernes væskebalance og sammen med natrium for deres energiproduktion, for nerver, hjerte, tarmperistaltik.
Hvor findes det? De fleste vegetabilske levnedsmidler.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne ??? Børn 1-10 år ???
Mangelsymptomer: Træthed, hudproblemer, nervøsitet, fordøjelses- og vandladningsbesvær.
Fremmer udnyttelsen: Udnyttelsen bedres når det tages sammen med natrium, magnesium, fosfor og calcium.
Hæmmer udnyttelsen: Sukker, salt, forarbejdede levnedsmidler.

Kobber Cu

Hvad virker det for? Deltager i dannelsen af mange enzymer og bloddannelsen, vigtigt for sunde knogler, styrker immunforsvaret.
Hvor findes det? Tørrede bønner, ærter, hel hvede, blommer, rosiner.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 2 mg Børn 1-10 år 1 mg
Mangelsymptomer: Blodmangel, åreforkalkning, væskeansamlinger, træthed, hårtab, knogleskørhed, hudlidelser.
Fremmer udnyttelsen: Almindeligt vand fra hanen indeholder kobber (fra kobbervandrør).
Hæmmer udnyttelsen: Vitamin C, zink og mangan reducerer kobberværdierne.

Krom Cr

Hvad virker det for? Spiller en vital rolle i blodsukker- og fedtstofskiftet og for immunsystemet.
Hvor findes det? Melasse-gær, æg, majsolie, tørrede frugter, fuldkornsprodukter.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 50 mcg Børn 1-10 år 20 mcg
Mangelsymptomer: For lavt blodsukker, sukkersyge, for meget kolesterol i blodet, hjertelidelser, infektioner.
Fremmer udnyttelsen: Fuldkornsprodukter.
Hæmmer udnyttelsen: Alle raffinerede levnedsmidler indeholder intet eller meget lidt krom.

Magnesium Mg

Hvad virker det for? Har betydning for over 300 enzymer i kroppens energi- og hormonproduktion, vigtig for cellernes sundhed og nervesystemet. Spiller en rolle for udnyttelsen af vitaminerne B1, B6, C, E.
Hvor findes det? Grønne grøntsager, mandler, nødder, fisk, kød, dolomitkalk.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 300 mg Børn 1-10 år 150 mg
Mangelsymptomer: Irritabilitet, ængstelse, nervøse lidelser, for høj puls, muskelkramper, muskelsvaghed, appetitløshed.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med calcium, idet det ideelle forhold er 1:2.
Hæmmer udnyttelsen: Alkohol, kaffe, te, salt.

Mangan Mn

Hvad virker det for? Betydning for væksten, nervesystemet, knoglerne, dannelsen af enzymer og hormoner og for udnyttelsen af vitaminerne i B-gruppen, C, og E.
Hvor findes det? Fuldkornsprodukter, nødder, avocado, oliven, blommer.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 2,5 mg Børn 1-10 år 1 mg
Mangelsymptomer: Diabetes, hjertesygdomme, åreforkalkning, muskelsvaghed.
Fremmer udnyttelsen:
Hæmmer udnyttelsen:

Molybdæn Mo

Hvad virker det for? Medvirker i dannelsen af forskellige enzymer.
Hvor findes det? Fuldkornsprodukter, bælgfrugter, solsikkekerner, lever.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 150 mcg Børn 1-10 år 50 mcg
Mangelsymptomer: Irritabilitet, uregelmæssigt hjerteslag, mangel på dannelsen af urinsyre.
Fremmer udnyttelsen:
Hæmmer udnyttelsen:

Natrium Na

Hvad virker det for? Opretholder sammen med kalium væskebalancen i kroppen, vigtigt for nerver og muskler og ph-værdibalancen sammen med kalium, calcium og magnesium.
Hvor findes det? Melasse, kødprodukter, ost.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne ??? Børn 1-10 år ???
Mangelsymptomer: Tørhed i munden , appetitmangel, opkastninger og kramper.
Fremmer udnyttelsen:
Hæmmer udnyttelsen:

Selen Se

Hvad virker det for? Vigtigt for leverens funktion, immunsystemet, synet, hårets og hudens sundhed, hjertet, medvirker i hormonproduktionen, antioxidant.
Hvor findes det? Kød, fisk, fuldkornsprodukter, mejeriprodukter,.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 50 mcg Børn 1-10 år 25 mcg
Mangelsymptomer: Hjertesygdomme, for højt blodtryk, ledlidelser, gigt, hudproblemer, svækket syn.
Fremmer udnyttelsen: Bedre udnyttelse sammen med vitamin E og C.
Hæmmer udnyttelsen: Forarbejdede levnedsmidler.

Zink Zn

Hvad virker det for? Betydning for væksten, insulinaktiviteten, udnyttelsen af vitamin A, kirtlerne, kønsorganerne, sårheling og immunsystem.
Hvor findes det? Hvedekim, ølgær, græskarkerner, kød, fisk, lever.
Anbefalet daglig tilførsel: Voksne 15 mg Børn 1-10 år 5 mg
Mangelsymptomer: Hudlidelser, hårtab, apati, nedsat vækst, mental retardering, fosterskader, hyppige infektioner, langsom sårheling.
Fremmer udnyttelsen: Udnyttes bedre i knoglebygningen sammen med calcium.
Hæmmer udnyttelsen: Nedsat udnyttelse sammen med kobber og kadmium.


Tilbage til indhold